Due to a supply issue with a raw material, we are currently working through a backlog of orders. Unfortunately, this means lead times for all orders are currently around 3-4 weeks. Apologies for any inconvenience caused.
Due to a supply issue with a raw material, we are currently working through a backlog of orders. Unfortunately, this means lead times for all orders are currently around 3-4 weeks. Apologies for any inconvenience caused.
SE
SE
Behöver du hjälp? Ring 040-935370

Designråd för namnskyltar

Den här sidan innehåller ett urval av olika designer på skyltar som hjälper dig att skapa en skylt runt ditt företags logotyp eller märke. Flera tumregler demonstreras här tillsammans med exempel och skärmdumpar som hjälper dig att fatta rätt beslut. 

1) Välja den storlek på skylt som passar dig

I vårt Prestige-sortiment med skyltar kan du välja mellan olika storlekar och ibland är det svårt att bestämma vilken du ska välja. Ofta ska det här beslutet baseras till stor del på formen på din logotyp. 

Breda logotyper

Om ditt företags logotyp är bred, är det ofta en god idé att välja en ganska djup skylt (kanske 30 mm eller 35 mm hög) och placera logotypen överst på skylten.  

Skylten ovan visar ett exempel på en bred företagslogotyp som placerats högst upp på en  74 x 30 mm bricka i Prestige-serien, med ett exempel på namn och befattning under. Detta är ett bra sätt att designa en skylt på, med allting placerat i mitten och tillräckligt med utrymme på utsidan av texten och logotypen. Logotypen är framträdande och lätt att läsa och texten under är inte ihoptryckt. Om en kortare skylt hade valts, hade det inte funnits tillräckligt med plats för texten under logotypen och skylten hade sett ihoptryckt ut. 

Fyrkantiga eller tunna logotyper

Och på samma sätt, om ditt företags logotyp är fyrkantigt eller i stående format, är det ofta en fördel att välja en kortare skylt (kanske 20 mm eller 25 mm hög) med logotypen placerad till vänster eller höger på skylten. 

 

Ovanstående exempel visar en fyrkantig företagslogotyp placerad till vänster på en 74 x 25 mm skylt i Prestige-serien med ett exempel på namn och befattning till höger. Detta är den vanligaste layouten för dessa proportioner, med logotypen stor och tydlig och namnet och befattningen i en bra storlek. Om du inte behöver ha med en befattning, kan du försöka använda en rad till förnamnet och raden under till efternamnet. På så vis kan du använda ett större teckensnitt, vilket gör designen mer lättläst. 

Ingen logotyp

Om du är ute efter en enkel skylt med kanske bara ditt namn är Prestige 64 x 15 mm ofta ett bra alternativ. Vi rekommenderar inte att du har mer än en textrad på 64 x 15 mm Prestige-skylten, eftersom texten då kan bli för liten och oläslig. 

2) Arbeta med bakgrundsfärger och former

När du har valt storleken på skylten, lagt till din logotyp och ett antal textrader är nästa teg att välja bakgrundsfärg. I många fall är det bästa alternativet en enkel enfärgad bakgrund, eller kanske borstat guld och borstat silver.

  

Ovanstående designer är bra exempel på hur bakgrunden i borstat guld ska användas (högst upp till vänster), ett bra exempel på helfärgad bakgrund (högst upp till höger), ett bra exempel på en flerfärgad delad bakgrund (längst ned till vänster) och sist, men inte minst, ett dåligt exempel på en färgad båge (markerat med X). 

Problem med designerna ovan

Den färgade bågen på designen som markerats med ett X ovan visar ett vanligt misstag som nästan alltid producerar en skylt som är svårläst. Formen som valts för skylten är en konstant båge som skapar flera problem. För det första är det svårt att placera texten eftersom det inte finns några tydliga avgränsningar att rikta sig efter. För det andra minskar det storleken på ytan som du kan placera text på utan att gå över gränsen mellan färgerna. En tumregel är att texten inte ska gå över en färggräns och om du skriver på en mörk bakgrund ska du alltid använda en ljus färg på teckensnitt och tvärtom. 

Logotyper och bakgrundsfärger

 Om logotypen sparas i JPEG-format har den ofta en vit bakgrund. Det gör inget om du tänker placera logotypen på en vit, guld- eller silverfärgad bakgrund, eftersom den inte kommer att synas. Om du däremot placerar den på en färgad bakgrund, så kommer den att synas.  


Som du ser i den andra av de två skyltarna ovan, rekommenderar vi att du alltid placerar logotyper med den här vita bakgrunden på en vit, silver- eller guldfärgand bakgrund. Om du har olika versioner av din logotyp (kanske en PNG- eller GIF-fil) som har en genomskinlig bakgrund skulle det se mycket bättre ut på den ursprungliga bakgrunden:

 

3) Textplacering

Att välja var du ska placera texten är ett annat beslut som du behöver fatta. En tumregel är att alltid placera texten i mitten om du känner dig tveksam. Antingen i mitten av hela skyltens bredd eller mellan kanten på en logotyp och kanten på skylten om skylten har en logotyp.

Ett dåligt exempel på textplacering visas i de två bilderna nedan. Om du designade skylten nedan med texten placerad till vänster, ser det snyggt ut med ett långt namn och en befattning som i exemplet till vänster nedan, men när de kortare namnen och befattningarna produceras blir en stor vit yta över, vilket får brickan att se ojämn ut som i exemplet till höger nedan.

 

Du kan förbättra utseendet genom att centrera texten över hela skylten. Det jämnar ut den vita ytan och ger ett bättre helhetsintryck: